وسط الناس قبل أسبوع واحدلا توجد تعليقات
غضب من فيزياء الثانوية الأزهرية.. والطلاب لواضع الامتحان: "منك لله"
غضب من فيزياء الثانوية الأزهرية.. والطلاب لواضع الامتحان: "منك لله"
الكاتب: الثورة اليوم

سادت موجة من الغضب العارم بين طلاب الثانوية الأزهرية بعد انتهاء امتحان مادة الفيزياء، اليوم الإثنين؛ لصعوبته الشديدة وتعقيداته. غضب من فيزياء الثانوية الأزهرية.. والطلاب لواضع الامتحان: "منك لله" الثانوية الأزهرية

وأعرب الطلاب بعد الخروج من اللجنة عن استيائهم الشديد؛ نظراً لصعوبة الامتحان وعدم وضوح الاسئلة، وانحصارها فقط من الباب الثامن من المنهج وعدم توزيع الأسئلة.

وانتقلت حالة الغضب من أمام اللجان إلى مواقع التواصل الاجتماعي، حيث كتبت صفحة “طلاب الثانوية الأزهرية”: “امتحان الفيزيا النهارده كان في مستوي الطالب الأينشتاين.. احنا لو ثانوي عام كان زمان الاعلام كله مقلوب علينا دلوقتي والوزير طالع يوزع النقاط الصعبه ع باقي الامتحان”.

– امتحان الفيزيا النهارده كان في مستوي الطالب الأينشتاين ..- احنا لو ثانوي عام كان زمان الاعلام كله مقلوب علينا دلوقتي والوزير طالع يوزع النقاط الصعبه ع باقي الامتحان ..

Gepostet von ‎طلاب الثانوية الازهرية‎ am Montag, 10. Juni 2019

وقالت طالبة في رسالة بدون اسم عبر صفحة “طلاب الثانوية الأزهرية” للمسئول عن وضع امتحان مادة الفيزياء: “أنا نفسي الرسالة دي توصل للي حاطط امتحان الفيزيا ربنا بنتقم منك لو كنت فاكر نفسك خبير فيزيا ف انت متعرفش حاجة عن الفيزيا عشان انتو اللي بوظتوا الفيزيا عشان دا امتحان تعجيز للطالب الممتاز منك لله تاني”.

…..💔👏

Gepostet von ‎طلاب الثانوية الازهرية‎ am Montag, 10. Juni 2019

وغرد الطالب “رضوان محمد“: “الحمد لله ع امتحان الفيزيا ازهر النهارده ولكن الراجل ال بيحط الامتحان بيثبت زى كل سنه انه معندهوش حاجه يخاف منها معندهوش مشكله يجيب 80% من الامتحان فهم، ويصيغ اسئلة جديدة تماماً… وانه كل سنه بيلقى حجراً فى الماء الراكد، وبيثبت للتربية والتعليم انه بيجب امتحان مستواه ضعف امتحان العام بعشرات المرات… وانه معندهوش حاجه اسمها اسئلة مشهوره، هو بيعمل ال عايزه…. الامتحان فى كل تفصيله ماعدا حوالى خمس ست نقط … فهم تااام”.

وأضاف الطالب “عبده صلاح” معلقاً: “يا جماعة والله حرام البيحصل دا امتحان صعب جدا يا جماعة لو في حد من المسئولين يوصل صوتنا عشان الناس المش سمعانا ولا طول عمره الطالب الازهري ملوش صوت حسبي الله ونعم الوكيل”.

💔💔

Gepostet von ‎طلاب الثانوية الازهرية‎ am Montag, 10. Juni 2019

يذكر أن امتحانات الثانوية الأزهرية ستستمر حتى يوم 29 يونيو الجاري، ويشارك فيها 154954 ألف طالب وطالبة من الثانوية الأزهرية بقسميها العلمي والأدبي، من بينهم 103067 طالبًا في القسم الأدبي، و51887 طالبًا في القسم العلمي، بالإضافة إلى 155 طالبًا بمعهد العلوم الإسلامية.

شارك برأيك

التعليقات المنشورة لا تعبر عن رأي الثورة اليوم وإنما تعبر عن رأي أصحابها

دوائر التأثير

شاهد ايضا
القبض على 5 طلاب سربوا أسئلة وإجابات امتحانات الثانوية عبر "واتس آب"
القبض على 5 طلاب سربوا أسئلة وإجابات امتحانات الثانوية عبر “واتس آب”
ألقت أجهزة الأمن القبض على 5 طلاب سرّبوا امتحان مواد "الفلسفة" و"الأحياء" و"الرياضيات التطبيقية"، وتداولوه عبر تطبيق المحادثات النصية
الاشتراك في التنبيهات
اشترك في التنبيهات ليصلك كل جديد و متميز من موقع الثورة اليوم