نحو الثورة قبل 3 شهورلا توجد تعليقات
على هامش "محاتحسيش بالناس".. هل تحمي الجمارك الصناعة المصرية؟
على هامش "محاتحسيش بالناس".. هل تحمي الجمارك الصناعة المصرية؟
الكاتب: الثورة اليوم

في الوقت الذي اتجهت فيه أنظار المصريين، للطفل حجازي بطل فيديو ضبط أطفال بتهمة تهريب ملابس جمركياً من مدينة بورسعيد، تزايد السؤال حول حقيقة حماية الجمارك والسياسات الحمائية بشكل عام على الصناعة المصرية.

ويقول الناشط محمد سعد ممادو:على هامش "محاتحسيش بالناس".. هل تحمي الجمارك الصناعة المصرية؟ الجمارك

مش قادر أقاوم إحساسي بأن السياسات الحمائية في شكل الجمارك اللي معمولة على صناعة الملابس أصلاً هدفها دفع إتاوة للدولة في الأساس دون وجود أي استفادة للناس من كده.

الصناعة المصرية مش بتستفيد لأنها أساساً لا تنافس وفكرة وجود مدينة بحالها كمنطقة حرة لا يفرض على بعض البضاعة فيها جمارك هي حالة خزعبلية أساساً.

وأضاف: مفيش أي قيمة مضافة للإقتصاد المصري ممكن تحصل إن بورسعيد مش مطروح مثلاً، ولا إسكندرية، ولا رشيد، ولا السويس، ممكن تبقى منطقة حرة من الجمارك، لذا فخروج ملابس من بورسعيد لخارجها مش قادر اشوفه حاجة إجرامية أساساً ، طبعا نفسي الناس كلها تلتزم بالقانون بس لازم يبقى القانون بيراعي الناس واحتياجاتها الأول.

وتابع: فيه أولويات لازم تحصل الأول وتوفير فرص عمل في مناطق ملغومة بالفقر والحاجة وانعدام الأمل، والدول اللي بتفشل أنها توفر مناخ مناسب لخلق الفرص بيتم خرق القانون فيها بصورة أكبر.

وانتقد ضبط الأطفال قائلا: ما يهرب ملابس من بورسعيد هو يعني هرب مخدرات ولا سلاح، القانون نفسه لازم يكون بيعبر عن إرادة الناس لكن إيه القانون الغبي ده اللي بيخلي خروجي من مدينة مصرية بشوية هدوم عليه جمرك، وإيه حكاية الأغراب والوافدين والدم البورسعيدي النقي اللي بتتداول دي , ما هو طبيعي الناس هتلجأ للمناطق اللي فيها فرص زي كل حتة في الدنيا.

وتعليقاً على سؤال مقدمة البرنامج على عدم عمله في “الاستثمار” وهي منطقة صناعية في بورسعيد، قال : لا بد لذلك أن يكون محل الإقامة في البطاقة من المحافظات القريبة، فماذا يفعل أهل الصعيد.

وأضاف: أغلب الناس لو اتخيرت بين خرق قانون غبي وبين الصرف على أنفسهم وعائلاتهم اكيد مش هتختار الموت من الجوع.

شارك برأيك

التعليقات المنشورة لا تعبر عن رأي الثورة اليوم وإنما تعبر عن رأي أصحابها

دوائر التأثير

شاهد ايضا
بعد موافقة "السيسي".. البرلمان يوافق نهائيًا على مد "حالة الطوارئ"
بعد موافقة “السيسي”.. البرلمان يوافق نهائيًا على مد “حالة الطوارئ”
أقرّ مجلس النواب برئاسة الدكتور علي عبدالعال، خلال الجلسة العامة اليوم الأحد، بالموافقة النهائية علي قرار قائد الاقلاب العسكري ،عبد
الاشتراك في التنبيهات
اشترك في التنبيهات ليصلك كل جديد و متميز من موقع الثورة اليوم