#عمرو_أديب_كذاب.. مطالب بإيقافه بعد الإفراج عن الأردنيَّيْن والسوداني

شنَّ مغردون هجوماً شديداً على الإعلامي المُقرب من الأجهزة الأمنية، “عمرو أديب“، وذلك بعد إفراج سلطات الانقلاب عن الشابين الأردنيين “ثائر حسام مطر” و”عبد الرحمن علي حسين”، والسوداني “وليد عبد الرحمن حسن”.#عمرو_أديب_كذاب.. مطالب بإيقافه بعد الإفراج عن الأردنيَّيْن والسوداني أديب

جاء ذلك بعدما أذاع “أديب” في برنامجه “الحكاية” على القناة الفضائية “إم بي سي مصر”، تسجيلاً مصوراً لِما ادَّعى أنها “اعترافاتهم” بالمشاركة في التظاهر والتآمر ضد مصر.

وطالب ناشطون بإيقاف “أديب” عن العمل، بعد كشف تضليله للمشاهدين، ودشنوا وسم “#عمرو_أديب_كذاب” كمنصة للهجوم عليه وعلى الأذرع الإعلامية المُضلّلة التابعة لأجهزة الأمن.

وعلّقت “هالة علي“: “إعلامنا الكذاب بقيادة المنافق عمرو أديب اللي طلع شباب من جنسيات مختلفة وخلوهم اعترفوا على نفسهم انهم عايزين يغيروا نظام الحكم وانهم ممولين.. تم الافراج عنهم بعد ما اخدوا اللقطه اللى هيصدروها للناس #عمرو_اديب_كذاب“.

وقال حساب “بلاك اند وايت“: “#عمرو_اديب_كذاب فعلا ولا يستحق هذا الهاش لانه اقل من أن يذكر ودائما يعمل المنظر ده نسيتو البنت الي عمل معاها حوار حسبي الله ونعم الوكيل فيه ويا رب يشوفه في أولاده واهله”.

https://twitter.com/Blakwhite9/status/1179689610009567232

وأضاف “محمد هيكل“: “اخو فيفي عبده في الرضاعة. احترم سنك واقعد في بيتكم #عمرو_أديب_كذاب“.

وأوضحت “ماجدة“: “كذاب مش كفاية انت واخوك ومراتك تنشرون الخداع والكذب انتم عائلة خاينة للوطن والدين انتم عار على الاعلام، تاجرت فى كل حاجة واخوك سرق البنوك وهرب اموالك خارج البلد ربنا لن يبارك فى مالك ونسلك #عمرو_أديب_كذاب“.

وأضاف حساب “دبلوم صنايع“: “#عمرو_أديب_كذاب اطلع اقولهم اني كنت بعمل مقلب زي بتاع محمود السيسي ولا اخلع من الحوار دا ازاي”.

وأكملت “سهيلة“: “هل يا استاذ @Amradib من المهنيه انك تطلع شباب (مش مصريين) وتجبروهم على اعتراف بحاجات كذب زى مطلعت فيديو لشاب مصرى ادعيت فيه انه بيقبض فلوس وطلع كدب والشاب فضحك كنت فاكر الشباب دى حكومتهم هتسكت ليه فاكرهم مصريين للاسف يعنى ملهومش ضهر مترجعش تعيط زى يناير تانى يا كداب #عمرو_أديب_كذاب“.

ووجّهت “مي منصور” حديثها لـ “عمرو”: “هل حضرتك تملك من الشجاعة إنك تعتذر عن عرض فيديوهات الاعتراف بتاعة الشابين الأردنيين والشاب السوداني اللي اتقبض عليهم، وسجلت ليهم اعترافات بالتخطيط لعمليات ارهابية؟ واليوم تم الافراج عنهم ورجعوا لبلدهم لانهم معملوش حاجة وكل دا كان تلفيق! #عمرو_اديب_كذاب #معا_لوقف_عمرواديب“.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
إغلاق