وقف الضابط المعتدي على المحامي بالمحلة .. ومحامون “موقف باهت”

وقف الضابط المعتدي على المحامي بالمحلة .. ومحامون "موقف باهت"

أعلن عدد من المحامين الحقوقيين تضامنهم الكامل مع المحامي “أحمد رمزي” الذي تم الاعتداء عليه من قبل ضابط شرطة في قسم شرطة المحلة، مما أدى لإحداث إصابات وكدمات بالغة في وجهه وأنحاء متفرقة من جسده.

وتداول المحامون عبر حسابتهم على مواقع التواصل الاجتماعي، صورة يظهر فيها المحامي “أحمد رمزي” مصاب بجروح في وجهه تسيل منها الدماء.

وصور أخرى توضح تجمهر عدد من الأشخاص أمام قسم شرطة المحلة أول فيها تجمع لعدد من المحامين زملائه الذين حضروا للتضامن معه بعد اتهامه أحد ضباط الشرطة بالاعتداء عليه بالضرب أمام زوجته وأبنائه.

ومن جانبه قال نقيب المحامـين “سامح عاشور”، إن وزير الداخلية أصدر قرارا بإيقاف ضابط الشرطة المتورط في الاعتداء على المحامي .

الان وبعد تواصل السيد النقيب #سامح_عاشور مع وزير الداخلية اللواء محمود توفيق بشأن واقعه تعدي ظابط بقسم اول المحلة علي…

Gepostet von ‎سامح عاشور Sameh ashour‎ am Donnerstag, 3. Oktober 2019

وعلق المحامي “أسامة الجوهري” على صورة “رمزي” قائلا : ” اللي في الصورة محامـي إسمه أحمد رمزي علوان و اللي في وشه ده أثار الإعتداء الحاصل عليه من ضابط شرطة بكمين بالمحلة أمام أسرته “.

واضاف “نقيب المحامـين كالعادة احتوى الموقف و احتوى غضب المحامـين ببيان قال فيه تم إيقاف الضابط عن العمل ، موقف باهت و إجراء باهت و نقابة باهتة”.

وتابع: “حال المحامـين لن ينصلح و لن يحترمنا الآخرون إلا لو ساد الإحترام بين المحامـين أنفسهم و انتشر بينهم شئ من العدالة ، العدالة التي أصبحت مجرد شعار مرفوع على زجاج السيارة أو جدار المكتب”.

اللي في الصورة محامي إسمه أحمد رمزي علوان .و اللي في وشه ده أثار الإعتداء الحاصل عليه من ضابط شرطة بكمين بالمحلة أمام…

Gepostet von Usama Elgohary am Donnerstag, 3. Oktober 2019

واكمل المحامي “أسامة بيومي”: ” اللي في الصوره ده زميل محامـي من المحله الكبري ، تعدى عليه احد الظباط في الشارع في كمين واحدث بيه الاصابات اللي شايفينها ، و هرب”.

واردف: “الداخليه وقفت الظابط عن العمل ، حتى الآن مفيش تحقيق ، مفيش اتهام ، مفيش ضبط واحضار للضابط”.

واضاف موجها حديثة لنقيب المحامـين: “ان شاء الله كل اعتداء وكل اهانه شافها محامـي هتشوفها يا عاشور”.

اللي في الصوره ده زميل محامي من المحله الكبري ، تعدى عليه احد الظباط في الشارع في كمين واحدث بيه الاصابات اللي شايفينها…

Gepostet von Osama Bayomy am Freitag, 4. Oktober 2019

وسخر المحامـي “طارق العوضي” من النقابة قائلا: ” ضابط شرطة في المحلة عمل في المحامـي كده !! المحامـين اتجمعوا قدام القسم كده !! النقابة هتعمل شو كده وكده ،،، ودمتم”.

ضابط شرطة في المحلة عمل في المحامي كده !! المحامين اتجمعوا قدام القسم كده !! النقابة هتعمل شو كده وكده ،،، ودمتم

Gepostet von Tarek Elawady am Donnerstag, 3. Oktober 2019

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
إغلاق