لاشتراكه بثورة يناير.. محامي يعاير شقيقه ويمنعه من الميراث علناً

تبرأ المحامي المحسوب على النظام “خالد فؤاد حافظ” رئيس حزب الشعب الديمقراطي، من أخيه الناشط السياسي “حسام العربي” الرافض للنظام واصفًا الأخير بأنه من “أتباع 25 يناير المُخربين”.

وكتب “فؤاد” على صفحته على موقع التواصل الاجتماعي “فيس بوك” مهاجما لأخيه قائلاً: “أخي الأصغر من الأم الكلب “حسام العربي” من أتباع25 يناير المخربين اللي دخل السجن عشان قضية سياسية تم طردة من المنزل لأنه يعالج علاج نفسي في مركز مشبوه”.لاشتراكه بثورة يناير.. محامي يعاير شقيقه ويمنعه من الميراث علناً يناير

واشار “فؤاد” الى انه تم حرمان اخيه من الميراث وتقدم بالاعتذار الى الشعب قائلا: ” ونعتذر للشعب المصري عن تصرفات هذا الحيوان”.

وفي السياق ذاته علق “حسام العربي” المتبرأ منه من أخيه لأمه قائلاً عبر صفحته على موقع التواصل الاجتماعي “فيس بوك” ” أهلي يا جماعة اخواتي من الام بيتبرو مني عشان اتعالجت نفسياً في مركز النديم بعد ما خرجت من السجن وعلقولي ٣ يفط بعرض الشارع”.

وأضاف: “يعني مش مكفيهم سرقة ميراث والدتي في انجلترا وفي مصر وحقي في العقار وذهب امي وفلوس امي بالتوكيل الرسمي اللي عملتة للاستاذ الفاضل بتاع الحريات في نقابة المحامين اللي بيحارب الفساد المذكور في اليافطه اسمه واني بنام في المقابر”.

وأكمل: “انا متكلمش وهما اللي ابتدو تضامنوا معايا يا جماعة ارجوكم دا غير حق خالي في المنزل اللي اتاخد بردك حسبنا الله ونعم والوكيل حظي اني اتولد في اسرة ويبقي ليا اخوات من الام ظلمة انا بتعالج في مركز نديم وافتخر”.

اهلي يا جماعة اخواتي من الام بيتبرو مني عشان اتعالجت نفسيا في مركز النديم بعد ما خرجت من السجن وعلي قولي ٣يفط بعرض…

Gepostet von Hosam Elaraby am Samstag, 5. Oktober 2019

وشن مُتابعي “فؤاد” هجومًا عليه مُشيرين إلى أن الهدف من فعله هو نهب ميراث أخيه “حسام”، فيما انهال عليه آخرين بالسب.

وعلق المحامي “طارق العوضي” ” محامي يعاير شقيقه بما ليس عار ويتباهي بارتكابه جريمة الاستيلاء علي ميراث شقيقه الأصغر ؟؟ في ظل صمت مطبق من الجميع”.

محامي يعاير شقيقه بما ليس عار ،،، ويتباهي بارتكابه جريمة الاستيلاء علي ميراث شقيقه الأصغر ؟؟!!! في ظل صمت مطبق من الجميع

Gepostet von Tarek Elawady am Samstag, 5. Oktober 2019

وقال “محمد أحمد القاضي” ” طول عمري بكره المحاميين لان 90% منهم ربنا يهديهم ممكن يعملو اي حاجه ويدافعو عن اي حد حتي لو متأكدين انه ظالم لكن الجديد ف البوست ده ان ده محامي واكل حق اخو وحسبنا الله ونعم الوكيل”.

طول عمري بكره المحاميين لان 90% منهم ربنا يهديهم ممكن يعملو اي حاجه ويدافعو عن اي حد حتي لو متأكدين انه ظالم لكن الجديد ف البوست ده ان ده محامي واكل حق اخو وحسبنا الله ونعم الوكيل

Gepostet von Mohamed Ahmed El Kady am Sonntag, 6. Oktober 2019

وأضافت “أسماء ابراهيم ” المحامي ده يبقى اخو حسام العربي صديقنا الشاب إللى بيحاول يقدم الدعم للكل إللى مايعرفهوش و إللى يعرفه .. حسام أخواته تبرءوا منه لأنه سجين سياسى و أتعذب فـ أمن الدولة و تلقى علاج تأهيلى لما خرج م السجن “.

وتابعت: “أخواته نصبوا عليه و سرقوا ميراثه و أعلنوا ده بكل فُجر و بدون كسوف حق حسام لازم يرجع”.

وتضامنت “سماح حسين “يحدث في مصر جلد الضحية و التسبيح بحمد الجلاد الإنتماء ل 25 يناير، و السجن السياسي، و العلاج النفسي،، مش جريمة و لا عيب ، آمال و آلام جيلنا مش وصمة عار كل التضامن مع حسام”.

وعلق “عماد صالح” “عايز تسرق ورث اخوك بلاش تجيب سيرة الثورة يا خ&$، الوساخه والنطاعة والجهل مضروبين في خلاط”.

عايز تسرق ورث اخوك بلاش تجيب سيرة الثورة يا خ&$، الوساخه والنطاعة والجهل مضروبين في خلاط 😡

Gepostet von Emad Saleh am Sonntag, 6. Oktober 2019

وقالت “ريهام عبدالله “ياظالم ليك يوم.. كل الحكايه الورث ياوطني ياابن الكلب ، الكلاب سرقو ميراث اخوهم بحجه انه من ثوار يناير ولما اتحبس واتبهدل خرج يتعالج نفسيا تخيلوا حرموه من الميراث علشان بيتعالج! وطردوه من البيت رموه في الشارع، لو البلد دي فيها دكر يجيبو حق حسام”.

ويُعتبر “فؤاد” رئيس حزب الشعب الديمقراطي، الحزب المؤيد لسياسات النظام أيًا كانت نتيجتها.

ونال المحامي “خالد” من أخيه واصفًا إياه بالحيوان، في خطوة ليست بجديدة على النظام الذي يُجبر أهالي مناهضيه على الخروج علنًا لسب ذويهم والتبرأ منهم، وأبرزهم كان والد المقاول والفنان المصري “محمد علي”.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
إغلاق