بعد جريمة هزت المنوفية.. هاشتاج #راجح_قاتل يتصدر “تويتر” في مصر

هزّت جريمة قتل مُراهق لآخر في نفس سنه مواقع «السوشيال ميديا» في مصر، خلال الساعات الأخيرة، اليوم الخميس، بعد تداول مقاطع فيديو من الواقعة التي بدأت بمحاولة تعدّي على فتاة، وتشير القصة المتداولة إلى قيام مُراهق يدرس بالمرحلة الثانوية، يدعى “راجح” (18 عاماً)، بتوقيف فتاة بأحد شوارع المنوفية وتعنيفها ما دفع “محمود” (18 عاماً)؛ للدفاع عنها.بعد جريمة هزت المنوفية.. هاشتاج #راجح_قاتل يتصدر "تويتر" في مصر راجح

بعد الواقعة أقدم “محمود”, على رفع «ستوري» على أحد حساباته بمواقع التواصل الاجتماعي كتب فيها: «اللي يزعق لحُرمة يبقى حُرمة زيها»، ليقوم “راجح” بعدها بطعنه بمطواة في رقبته وبطنه وسقط قتيلاً.

وتصدَّر هاشتاج “#راجح_قاتل” قائمة الأكثر تداولاً في مصر، شارك من خلاله المغردون صوراً للشابين ومقاطع فيديو لما قبل واقعة القتل، وعبّروا من خلاله عن غضبهم من الفعل.

فكتب “مصطفى“: “إن شاء مش هتطيب لك أبداً وهتشوف حبل المشنقة قريب”.

وقال “شادي“: “دا محمود البنا محمود اتقتل عشان وقف لعيل ملوش أي تلاتين لازمه وهو بيعاكس بنت ملهاش أي ذنب في إنها اتولدت في بلد وسخة التحرش فيها بقا عادة، محمود اتقتل عشان وقف وقفة راجل.. بس مفيش راجل وقف مع محمود وهو بيموت ربنا يرحمك يا محمود فعلوا الهاشتاج علشان محمود حقه يرجع #راجح_قاتل“.

وأضاف “عبده“: “ان شاء الله شكلك دا هيبقى نفس شكلك قبل ما تتعدم علطول”.

وغرّد “محمد“: “محمود البنا شاب مصري عنده ١٨ سنة اتقتل النهاردة بسبب دفاعه عن بنت من التحرش، محمود بطل، محمود مفيش زيه كتير في مصر، للأسف الانحطاط وصل اقصاه في مجتمع بيشوف دايما الغلط على البنت مجتمع التناقض التحرش العادي لكن الحب جريمة مجتمع بيبني أجيال في تفكيرها انه البنت سلعة وجسم #راجح_قاتل“.

وطالب “عادل“: “لازم قوانين جرائم القاصر يعاد النطر بها، بحيث يعتبر الوصي شريك في الجريمة.. لأنه مسؤول عن إدارة سلوكه القاصر.. ومن يريد إخلاء مسؤوليته عن تصرفات القاصر، في هذه الحالة يتم تحويل القاصر إلى أحد الملاجئ. عند ذلك كل واحد هايضبط سلوك ابنه، لأنه سيكون مشارك معه في جرائمه #راجح_قاتل“.

https://twitter.com/adelmojahed82/status/1182341193478410241?

وعلقت “آية“: “انا مش متخيلة الحال اللي وصلناله ان واحد يقدر يقتل بدم بارد كده ولا قادرة اتخيل انه متعدمش لحد دلوقتي بس كمية الناس اللي في جنازتك الواحد يتمنى ربعهم بس في جنازته والله #راجح_قاتل“.

وغرد “معروف“: “القانون في غيبوبة إن الله يزع بالسلطان ما لا يزع بالقرآن: معناه يمنع بالسلطان من اقتراف المحارم أكثر مما يمنع بالقرآن؛ لأن بعض الناس ضعيف الإيمان لا تؤثر فيه زواجر القرآن ومناهي القرآن، بل يقدم على المحارم ولا يبالي، لكن متى علم أن هناك عقوبة من السلطان ارتدع وخاف. #راجح_قاتل“.

وأضاف “إسلام“: “محمود البنا الي لابس ازرق 18 سنه اتقتل من محمد راجح الي لابس اصفر 18 سنه عيل سرسجي ملوش اي تلاتين لازمه يقتل لما شاب يدافع عن بنت عشان اتولدت في مجتمع مريض لما عيل يتحرش ببنت عشان اهله معرفوش معني كلمة تربيه محمود ممكن يكون انت او اخوك او ابنك فعلوا الهاشتاج خلوا راجح يتحاسب #راجح_قاتل“.

وتهكّمت “منى“: “أهذه دولة الأمن والأمان يقتل فيها شاب من عمر الزهور في وضح النهار؟! الاعدام للقاتل #راجح_قاتل“.

ووصف “عبده“: “أكبر جنازة فتاريخ تلا”.

وعلّقت “رضوى“: “أتقتل علشان كان بيدافع عن بنت بتتعاكس فى الشارع…حق محمود لازم يرجع #راجح_قاتل“.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
إغلاق