اتهامات لنظام “السيسي” بالتسبب في عودة تفشي كورونا مع #الموجة_الثانية

تصدّر وسم “#الموجة_الثانية” قائمة الأكثر تداولاً عبر موقع التواصل الاجتماعي “تويتر” في مصر، بعد تداول أخبار عن عودة أعداد المصابين بفيروس “كورونا” للزيادة، وإعلان وزيرة الصحة إعادة فتح 21 مستشفى عزل للعمل. اتهامات لنظام "السيسي" بالتسبب في عودة تفشي كورونا مع #الموجة_الثانية

واتّهم المغردون نظام قائد الانقلاب العسكري “عبد الفتاح السيسي” بالتسبب في الموجة الثانية من الفيروس، وذلك بإهماله للإجراءات الاحترازية، وإصراره على إقامة انتخابات مجلس الشيوخ، رغم التحذيرات.

وعلّقت “بوسي”: “‌‎#الموجة_التانية بالنسبة لباقي العالم أما نحن فما زلنا في خضم الموجة الأولى وستطول معنا طالما بقيت الأمور على حالها والمعالجة الفاشلة للفيروس مستمرة”.

وطرح “حسام” تساؤلاً: “‏هو ازاي يا مصري أعداد حالات كورونا امبارح بس في بعض الأندية اللي عملوا مسحات للعيبة والأجهزة الفنية يقارب الـ50 ومصر كلها فيها 178.. يعني ناديين تلاتة فيهم ٥٠ ومصر كلها فيها ١٢٨! #الموجة_التانية”.

وأضافت دكتورة “أمل أحمد”: “الدولة ستساهم فى #الموجة_التانية بسبب هذه الانتخابات لا كان وقتها ولا ليها لازمة اصلا والشعب هيكون الضحية مرة اخرى الارياف والمناطق الشعبية شغالة شوادر ولا وقاية ولا هباب والحالة هتبقى زفت وطين على دماغ الكل”.

وحذّر “مصطفى عامر”: “‌‎#الموجة_التانية .. الكورونا ما مشيتش عشان ترجع …الناس هي الي زهقت من القعدة في البيت ….والكورونا مفهاش مناعة قطيع لأنها ممكن تجيلك مرة واتنين وتلاتة …ربنا يلطف بينا ويعين على ايجاد اللقاح”.

وأكد “أحمد مجدي”: “الموضوع يا جماعة منتشر جدا فوق ما اي حد يتصور التزموا بالله عليكم لان التجربة قاسية و مريرة جدا، ربنا يكشف عنا الوباء و يرفع البلاء #الموجة_التانية”.

وأشار “محمود”: “‌‎#الموجة_التانية.. مكنش في عدوي ولا واحد حتى أيام الحظر في المركز اللي أنا فيه حاليا كل يوم بسمع أسامي ناس اتصابوا وناس ماتت حتى للي كان بيراقب عليا في امتحانات الكلية مات بالفيروس .. الأرقام كبيرة في مركز صغير وناس كتير مصابة مكتمين على الخبر والمستشفي بتكتب سبب الوفاة التهاب رئوي”.

وفيما يلي بعض من التغريدات: 

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
إغلاق